Vidensbibliotek
Her finder du et voksende univers af viden om universelt design, social bæredygtighed og tilgængelighed. Vidensbiblioteket samler forskning, artikler, rapporter og cases, der alle bidrager til forståelsen af et samfund designet for alle – uanset krop, evner eller livsomstændigheder.

FIIBL ved SDU tilbyder viden, værktøjer og inspiration til udvikling og implementering af aktive indsatser for børn og unge med særlige behov i skole og fritid.

This lecture explores how combining AI with universal design can foster inclusive technologies. Research cases highlight AI-driven tools that enhance participation and accessibility for people with special needs.

Universelt design er et relativt nyt begreb i Danmark, der handler om at skabe miljøer, produkter og services, som kan bruges af alle – uanset evner eller behov. Det bygger på principper om tilgængelighed, inklusion og fleksibilitet, så designet gavner flest muligt uden behov for tilpasninger.

Ph.d.-projekt kortlægger 270 års menneskesyn i arkitektur- og designundervisning og peger på behovet for større inklusion og mangfoldighed i fremtidens uddannelser.

Teksten præsenterer Mia Høj Mathiassons syn på, hvordan organisationer bør arbejde med inklusion og universelt design som en strukturel og værdibåret tilgang – frem for en overfladisk tjekliste eller et isoleret udvalg. Hun argumenterer for, at arbejdspladser skal gentænke deres menneskesyn og skabe rum, hvor medarbejdere ses som hele mennesker med skiftende behov.
Den verdenskendte forsker Edward Steinfeld besøgte Danmark for at tale om universelt design og inklusion i byrum. Han holdt oplæg for Bevica Fondens forskernetværk og delte erfaringer fra sin lange karriere.

Riste, der er sat på skrå, og armlæn midt på bænke, så det er umuligt at bruge dem som soveplads. Byens rum imødekommer ikke de svageste borgeres behov, og det er et demokratisk problem, lyder det fra professor.

Henrik Kasch fortæller i denne video om sit ph.d.-projekt, hvor han undersøger hvordan kompenserende hjælpemidler (E-learning) kan bruges til at øge elevers engagement og opbygge en inkluderende læringspraksis for 7. klasses elever i engelskundervisning.

I Partnerskab med
Det Kongelige Akademi - Arkitektur, Design, Konservering

I Partnerskab med
Det Kongelige Akademi - Arkitektur, Design, Konservering

I Partnerskab med
Det Kongelige Akademi - Arkitektur, Design, Konservering

I Partnerskab med
Danmarks Tekniske Universitet

I Partnerskab med
Det Kongelige Akademi - Arkitektur, Design, Konservering

I Partnerskab med
AAU Innovation - Aalborg Universitet

I Partnerskab med
Sammenslutningen af Unge Med handicap (SUMH)

I Partnerskab med

I Partnerskab med
Danmarks Tekniske Universitet

Skæld ikke ud på normkritikken. Den er almindelig praksis på handicapområdet

World Capital of Architecture 2023 Copenhagen

