CPH:DOX modtager prisen Årets Krammer
Foto: Ulf Elbrønd
Pris

CPH:DOX modtager Politikens Ibyen pris Årets Krammer

Fagområde:
Kunst/Kultur
Udgivet:
28 May
2025
Loading the Elevenlabs Text to Speech AudioNative Player...
CPH:DOX modtager prisen Årets Krammer
Foto: Ulf Elbrønd

Sammen med Politikens Ibyen redaktion uddeler Bevica Fonden for første gang prisen Årets Krammer, som bliver givet til dem, som i det store og det små arbejder med vores fælles rammer, så flere kroppe kan være med. Prisen går i år til dokumentarfilmfestivalen CPH:DOX for deres arbejde med at gentænke biografrummet.

”CPH:DOX har de senere år arbejdet målrettet med at skabe bedre plads i biografrummet – blandt andet med et selvstændigt filmprogram om ’body politics’ og ved at indrette en biografsal på Charlottenborg med nytænkning af publikumsrækkerne, så flere kan være med. Danske biografer, listen and learn!”

Sådan lød det blandt andet i indstillingen fra Politikens Ibyen-redaktion af dokumentarfilmfestivalen CPH:DOX til den nye Ibyen Pris Årets Krammer, som blev uddelt i et fyldt Byhaven ved Pumpehuset i København den 28. maj.

Det er første gang, Politiken og Bevica Fonden uddeler Årets Krammer. Formålet er at hylde dem, som i det store eller små arbejder med vores fælles rammer, så flere kroppe kan være med.

Og prisen falder da også på et tørt sted, mener kunstnerisk direktør på CPH:DOX Niklas Engstrøm.

”Der er i den grad brug for at sætte fokus på tilgængelighed i det danske og københavnske kulturmiljø, så vi er virkelig været glade for at se, at den pris er blevet indstiftet,” lyder det fra en glad vinder umiddelbart efter prisoverrækkelsen. Og han bakkes op af Live- og partnerskabschef på CPH:DOX Marie Erbs Ørbæk.

En proces, der aldrig stopper
”Det er en proces, der aldrig stopper, og som vi måske som festival først for alvor er begyndt at få øjnene op for. Man kan bruge begreber som universelt design til at lægge ned som en drejebog over festivalen, men som man også bare kan bruge som en samtalestarter og få et andet blik på, hvad tilgængelighed vil sige. Hvad vil det sige at gå i baren, hvis man ikke kan nå op til den, hvis man er kørestolsbruger? Hvordan indretter man en biograf, så alle kan få den samme oplevelse, uanset hvordan deres tilgængelighed måtte være? Der er lang vej endnu – både for en festival som vores og også de biografer, vi huserer i. Men priser som den her kan være med til at kaste lys på nødvendigheden i at fortsætte det arbejde,” konstaterer hun.

Niklas Engstrøm mener desuden, at prisen kan være med til at holde festivalen til ilden og skabe den nødvendige energi, der skal til for faktisk at gøre noget ved de udfordringer, der er.

”Prisen giver os mulighed for at fortsætte samtalen med biograferne, som virkelig har behov for at kigge på deres arkitektoniske design og sige: hvordan kan det gøre på en lidt bedre og lidt mere inkluderende måde?”

En vigtig samtale
Årets Krammer er et samarbejde mellem Politiken og Bevica Fonden for netop at sætte fokus på dem, som skaber bedre rammer for flere typer kroppe, og for at skabe en bredere samtale om, hvordan kulturlivet kan blive for flere.

”Samtalen om, hvem vi inkluderer, hvornår vi gør det, og hvordan, vi gør det, er helt central for os, og Årets Krammer er en god måde at få gang i den samtale i nogle miljøer, som vi kan have svært ved at nå ud til. At Politiken er gået med os ind i det arbejde ved at lægge Iben-platformen til er vi selvfølgelig utrolig glade for,” lyder det fra chef for public affairs og kommunikation i Bevica Fonden Mads Stampe.

De øvrige nominerede til Årets Krammer var designer Anker Bak for sit arbejde med sit Værdighedsdesign og Roskilde Festival for deres med at gøre Danmarks største festival for flere –blandt andet med tegnsprogstolkning af udvalgte koncerter og generelle fokus på universelt design i opbygningen af festivalen.

Forfattere
Redaktionen