How to foster an inclusive mindset in design and engineering education.

Ph.d.-studerende Akrimar Tongkaew fra DTU giver en introduktion til, hvad en inclusive mindset er, og hvorfor den er central i design- og ingeniøruddannelser. Akrimar Tongkaew gennemgår de fire centrale elementer – awareness, motivation, attitude og understanding – og viser, hvordan de tilsammen danner grundlaget for inkluderende handlinger i både sociale møder og designprocesser.

Akrimar Tongkaew, ph.d.-studerende ved DTU i forskningsprojektet Technology Leaving No One Behind, fortæller om betydningen af at udvikle en inclusive mindset i design- og ingeniøruddannelser. Gennem hendes forklaring får seeren en klar og grundig forståelse af, hvad en inkluderende tankegang består af, og hvorfor den er afgørende, når man arbejder med løsninger, der skal fungere for en mangfoldig befolkning. Hun gennemgår de fire centrale elementer – awareness, motivation, attitude og understanding – og viser, hvordan de tilsammen former den måde, vi ser andre mennesker på, og de valg, vi træffer i både hverdagen og professionelle sammenhænge.

Beskrivelsen fokuserer på de menneskelige og sociale dimensioner af en inkluderende tankegang. Akrimar forklarer, hvordan selvbevidsthed og social bevidsthed hjælper os med at forstå vores egne bias og opdage de uligheder, der kan være indlejret i omgivelserne. Hun viser også, hvordan motivation – både indre værdier og ydre incitamenter – spiller en rolle i ønsket om at skabe løsninger, der tager højde for alle. Attitude beskrives som summen af vores følelser, intentioner og holdninger til mennesker, der er anderledes end os selv, mens forståelse dækker både empati og konkret faglig viden om inklusion, for eksempel inden for universelt og inkluderende design.

Samtidig fremhæves vigtigheden af, at undervisere og fagprofessionelle reflekterer over deres egen praksis og deres måde at formidle viden på. En inkluderende tankegang er ikke kun noget, man lærer; det er noget, man aktivt udøver – i dialogen med andre, i faglige beslutninger og i de løsninger, man udvikler. Akrimar understreger, hvordan en inclusive mindset skaber fundamentet for inkluderende handlinger, både i sociale interaktioner og i designprocessen, og hvordan dette kan styrke alles mulighed for at deltage på lige vilkår.

References
Cases

Besøg forskerprofilen

Themes
Education
Inclusion
Higher education
Design and innovation
Disclaimer

In respect of our presenters at Lunch Bag Lectures, the terms, language and use of concepts that the researchers find appropriate in their field of research are used according to their choice.