
Forskning belyser betydningen af ‘særlige behov’ i Danmark

Artikel: “Beyond the Buzzword: Unpacking ‘Special Needs’ in Denmark”
Af Pia Ringø og Emil Søbjerg Falster.
Læs artiklen her i Scandinavian Journal of Disability Research.
Artiklen undersøger, hvordan begrebet “særlige behov” anvendes i dansk lovgivning og praksis på dagtilbuds- og skoleområdet for børn og unge (0–18 år). Med afsæt i en foucauldiansk governmentality-tilgang analyseres centrale love og vejledninger for at belyse, hvilke handicapforståelser der ligger indlejret i kategorien, og hvordan børn og unge objektiveres og subjektiveres som “med særlige behov”.
Analysen viser, at begrebet i både dagtilbud og skole primært knyttes til individuelle mangler, diagnoser og funktionsnedsættelser og udløser individuelt rettede, ofte normaliserende indsatser. Dermed dominerer en medicinsk og funktionalistisk model, mens den relationelle forståelse af handicap, som Danmark har forpligtet sig til gennem FN’s Handicapkonvention (CRPD), kun i begrænset omfang afspejles i lovgivningen. Dette bidrager til at sløre skellet mellem funktionsvariation og handicap og til at underbetone institutionelle, sociale og strukturelle barrierer.
Artiklen konkluderer, at der er behov for en mere eksplicit relationel forankring af begrebet “særlige behov” i lovgivning og praksis – som både fastholder opmærksomheden på den enkeltes støttebehov og samtidig retter blikket mod de læringsmiljøer, rammer og styringsrationaler, der skaber inklusion og eksklusion.
Mere viden om universelt design
Gå på opdagelse i Bevica Fondens vidensbibliotek
Seneste nyt
Følg med i det sidste nye i Bevica Fonden herunder.





